INFOTEKA
AGDKOMPUTERYRTV
Chłodziarko-zamrażarki(417)
Czajniki(142)
Kuchenki Mikrofalowe(156)
Kuchnie(293)
Odkurzacze(279)
Okapy(325)
Piekarniki(306)
Płyty(371)
Pralki(386)
Zamrażarki(107)
Zmywarki(435)
Żelazka(98)
Karty graficzne(144)
Karty muzyczne(2)
Płyty główne(18)
Kamery internetowe(57)
Klawiatury(73)
Monitory LCD(160)
Myszy(136)
Słuchawki(53)
Aparaty cyfrowe(179)
Kamery cyfrowe(65)
TV CRT (tradycyjne)(24)
TV LCD (ciekłokrystaliczne)(24)
TV PDP (plazmowe)(14)
TV TP (projekcyjne)(8)
Odtwarzacze przenośne(20)
Odtwarzacze samochodowe(23)

Fonia w telewizji

Dźwięk bardzo długo pozostawał ubogim krewnym obrazu w telewizji. Chociaż od początku istnienia telewizji przyjęto do jego transmisji najlepszy dostępny w owym czasie sposób modulacji, czyli FM (AM we Francji), to do czasu pojawienia się systemów transmisji dźwięku dookólnego niewiele się w tym zakresie zmieniało.

Podstawowym kanałem transmisji fonii towarzyszącej obrazowi był kanał monofoniczny o paśmie przenoszenia ograniczonym od dołu przydźwiękiem 50 Hz pochodzącym zarówno z zasilacza jak i układu odchylania pionowego, a od góry częstotliwością wybierania linii ok. 15 kHz. Nośna fonii zmodulowana w częstotliwości zajmuje miejsce w górnej części kanału telewizyjnego zaraz powyżej górnej wstęgi sygnału wizyjnego i jest oddalona od nośnej wizji o:

  • 4,5 MHz w standardzie amerykańskim M (525/60/NTSC),
  • 5,5 MHz w standardzie zachodnioeuropejskim B i G (625/50/PAL),
  • 6,0 MHz w standardzie brytyjskim I (625/50/PAL),
  • 6,5 MHz w standardzie wschodnioeuropejskim D i K (625/50/SECAM i PAL) oraz D1(625/50/PAL),
  • 6,5 MHz (AM) w standardzie francuskim L (625/50/SECAM) i -6,5 MHz w L’.

Poziom nośnej fonii jest niższy od nośnej wizji od 7 do 13 dB w zależności od standardu.

Rozpowszechnienie stereofonicznych płyt gramofonowych LP – Long Play i radiofonii stereofonicznej UKF FM dodatkowo pogłębiło ubóstwo dźwięku wydobywającego się z głośniczka typowego telewizora. Jednak długo jeszcze utrzymywała się wśród specjalistów opinia, poparta zresztą badaniami, że stereofonia zapewniająca szeroką bazę odsłuchową nie pasuje do niewielkiego obrazu, a nawet może utrudniać odbiór. Pozytywne efekty otrzymywano jedynie przy projekcji obrazu na duży ekran. Dlatego pierwsze próby wprowadzenia drugiego kanału fonicznego były prowadzone w krajach wielojęzycznych (Szwajcaria, Belgia), aby zapewnić widzowi możliwość wyboru drugiego dźwięku z inną ścieżką językową.

W latach siedemdziesiątych TVP wspólnie z PR2 prowadziła transmisje stereofoniczne z koncertów symfonicznych pod nazwą „Stereo i w Kolorze”. Do odbioru trzeba było mieć OTVC i wieżę stereo z odbiornikiem UKF FM. Podobne transmisje miały miejsce w Wielkiej Brytanii.

System dźwięku dwukanałowego w telewizji musi umożliwiać następujące tryby transmisji:

  • M – monofoniczny,
  • S – stereofoniczny,
  • DD – dwa dźwięki DD.

Systemy takie określa się w skrócie jako MSDD. W tej chwili w Europie używa się dwóch systemów MSDD: analogowego A2 i cyfrowego NICAM.

System A2

System ten został wprowadzony w Niemczech w latach 80-tych ub. wieku przez entuzjastów stereofonii w telewizji wbrew opinii specjalistów i administracji łączności. Urządzenia nadawcze zostały skonstruowane przez firmę Rohde & Schwarz. Symbol systemu (A2 – audio zwei) nawiązuje do systemu transmisji i został wdrożony przez 2. program TV niemieckiej (ZDF – Zweites Deutsches Fernsehen).

Drugi dźwięk jest transmitowany na dodatkowej nośnej FM umieszczonej ok. 242 kHz powyżej nośnej fonii podstawowej. Zarówno częstotliwość jak i poziom drugiej nośnej został dobrany w taki sposób, aby zminimalizować widoczność zakłóceń na ekranie. Na drugiej nośnej transmituje się sygnał kanału prawego lub drugi dźwięk monofoniczny. System ten rozpowszechnił się głównie w krajach niemieckojęzycznych Europy stosujących standard B i G.

Istnieje druga wersja tego rozwiązania dostosowana do standardu wschodnioeuropejskiego D i K z nośną fonii podstawowej 6,5 MHz, zwana czeską. Polega ona na tym, że druga nośna została umieszczona 242 kHz poniżej nośnej fonii podstawowej. W Polsce stosowały ją niektóre sieci telewizji kablowej przed oficjalnym wyborem standardu przez TVP.

System NICAM

System ten został opracowany w laboratoriach badawczych BBC w pierwszej połowie lat 80-tych ub. wieku i został wdrożony w Wielkiej Brytanii w 1986 r. po wielu próbach i ulepszeniach. Nazwa jest skrótem od Near-Instantaneously Companded Audio Multiplex, a pełne oznaczenie – NICAM 728, ponieważ jego przepływność wynosi dokładnie 728 kbit/s. System zapewnia transmisję stereofoniczną o jakości nieco niższej od CD (S/N = 60 dB, pasmo 15 kHz, częstotliwość próbkowania 32 kHz, kwantyzacja nierównomierna 14/10 bitów). Transmisja odbywa się na dodatkowej nośnej modulowanej cyfrowo DQPSK z rozpraszaniem widma. Dodatkowa nośna została umieszczona 552 kHz powyżej nośnej fonii podstawowej 6 MHz w standardzie I. W celu ograniczenia widoczności zakłóceń na ekranie moc dodatkowego sygnału została obniżona do 20 dB poniżej nośnej wizji, a widmo zostało ukształtowane odpowiednim filtrem o szerokości ok. 700 kHz.

Wkrótce podjęto prace umożliwiające wprowadzenie NICAM-u do standardów z innymi odstępami nośnej wizji i fonii. W standardzie B i G, gdzie nośna fonii jest oddalona o 5,5 MHz od nośnej wizji, wprowadzono NICAM na nośnej oddalonej o ok. 350 kHz powyżej nośnej fonii, czyli 5,85 MHz powyżej nośnej wizji. W celu ograniczenia widoczności zakłóceń na ekranie moc dodatkowego sygnału została obniżona do 20 dB poniżej nośnej wizji, a widmo zostało ukształtowane odpowiednim filtrem o szerokości ok. 500 kHz.

Ta wersja upowszechniła się najpierw w krajach skandynawskich, a potem w innych krajach także poza Europą. Również Polska i Francja wprowadziły odmianę skandynawską u siebie, chociaż druga nośna wypada poniżej nośnej fonii podstawowej. W Polsce transmisje stereofoniczne NICAM TVP rozpoczęła próbnie w 1994 r. w Łodzi, a regularne od stycznia 1997r.

Dźwięk dookólny (przestrzenny)

Wprowadzenie do telewizji analogowej dźwięku kodowanego cyfrowo w systemie NICAM otworzyło możliwość przekazu dźwięku dookólnego ze ścieżek filmowych zapisanych w systemie „Dolby Stereo”. Dźwięk w tym systemie składa się z czterech kanałów: lewego L, centralnego C, prawego R i dookólnego (tylnego) S. Wersja przeznaczona dla kina domowego nosi nazwę „Dolby Surround” i jest całkowicie równoważna z kinową.

Obecnie emisje filmów z dźwiękiem w tym systemie stosują praktycznie wszyscy polscy nadawcy telewizyjni zaznaczając ten fakt charakterystycznym znaczkiem obok logo stacji.

Do odbioru tego sygnału potrzebny jest stereofoniczny odbiornik telewizyjny z dekoderem NICAM i wyjściem sygnału stereofonicznego m.cz. tzn. kanału lewego L i prawego R. Sygnał ten należy doprowadzić do wejścia zestawu kina domowego z dekoderem Dolby Surround lub Pro Logic. Dekoder pasywny Dolby Sorround zapewnia wysterowanie trzech torów: L, R i S. Natomiast dekoder aktywny Dolby Pro Logic zapewnia wysterowanie czterech torów: L, C, R i S.

Wprowadzenie pełnego dźwięku dookólnego 5.1 jest związane z wejściem telewizji cyfrowej. Emisje testowe DVB-T prowadzone w Polsce obejmują również transmisje dźwięku przestrzennego kodowanego w systemie Dolby AC-3 i są dostępne dla mieszkańców Warszawy, Wrocławia, Podkarpacia i Beskidu Żywieckiego.

Zobacz wszystkie telewizory w Infotece