INFOTEKA
AGDKOMPUTERYRTV
Chłodziarko-zamrażarki(417)
Czajniki(142)
Kuchenki Mikrofalowe(156)
Kuchnie(293)
Odkurzacze(279)
Okapy(325)
Piekarniki(306)
Płyty(371)
Pralki(386)
Zamrażarki(107)
Zmywarki(435)
Żelazka(98)
Karty graficzne(144)
Karty muzyczne(2)
Płyty główne(18)
Kamery internetowe(57)
Klawiatury(73)
Monitory LCD(160)
Myszy(136)
Słuchawki(53)
Aparaty cyfrowe(179)
Kamery cyfrowe(65)
TV CRT (tradycyjne)(24)
TV LCD (ciekłokrystaliczne)(24)
TV PDP (plazmowe)(14)
TV TP (projekcyjne)(8)
Odtwarzacze przenośne(20)
Odtwarzacze samochodowe(23)

Wybór zestawu wieżowego Hi-Fi

Pomimo że zestawy wieżowe klasy Hi-Fi (obok zestawów Hi-Endowych) stanowią najwyższą klasę w oferowanym sprzęcie audio (także pod względem cenowym), to tak naprawdę na rynku istnieje niewielu producentów sprzętu tej klasy, co z kolei zdecydowanie upraszcza kwestię wyboru producenta i marki.

Poza tym, każdy audiofil doskonale zna poszczególne marki i producentów tego typu sprzętu i nie ryzykuje zakupu zestawu wieżowego Hi-Fi nieznanego pochodzenia (czytaj: nieznanej marki lub producenta).

Stąd też pierwsza, podstawowa rada – jeżeli chcemy zakupić naprawdę dobry zestaw wieżowy klasy Hi-Fi, to powinniśmy ograniczyć się tylko i wyłącznie do zakupu sprzętu znanych (tj. od lat istniejących w tym segmencie) producentów i marek, co w dużym stopniu zminimalizuje ryzyko związane z późniejszym serwisem gwarancyjnym i pogwarancyjnym, jak również zagwarantuje, że parametry techniczne podane w załączonym opisie technicznym będą zgodne ze stanem faktycznym.

Kwestia wyboru gabarytów naszego zestawu wieżowego klasy Hi-Fi, a więc tego, czy zestaw ma być micro, mini czy może midi, jest sprawą drugorzędną i uzależnioną od naszego gustu i upodobań (podobnie zresztą jak kolorystyka zestawu), ponieważ w żaden sposób nie przekłada się to na jakość odsłuchu, parametry, zakres funkcjonalności, etc.

O wiele ważniejszą sprawą jest kwestia podjęcia decyzji, z jakich składników Hi-Fi będzie się składał nasz zestaw wieżowy. Tak więc musimy jasno sprecyzować: jaki rodzaj wzmacniacza ma to być – zintegrowany czy dzielony, czy chcemy mieć w naszym zestawie amplituner czy wzmacniacz i oddzielnie tuner typu deck, czy preferujemy w naszym zestawie wieżowym odtwarzacz płyt CD, czy magnetofon kasetowy, czy chcemy dodać equalizer, a może gramofon na płyty winylowe, czy myślimy o jakiejś  innej kombinacji. W pierwszych dwóch przypadkach, tzn. wyboru pomiędzy wzmacniaczem dzielonym czy zintegrowanym oraz pomiędzy wzmacniaczem z tunerem typu deck i amplitunerem zdania wśród audiofilów są podzielone i generalnie można przyjąć dowolność wyboru, co znaczy, że wybór którejkolwiek z wymienionych możliwości nie ma wpływu na jakość odsłuchu (przynajmniej jeśli chodzi o sprzęt tej klasy).

Natomiast zupełnie inaczej przedstawia się sprawa wyboru pomiędzy odtwarzaczem płyt CD, a magnetofonem kasetowym. W tym przypadku sprawa jest oczywista – z powodu masowego wycofywania ze sprzedaży kaset magnetofonowych, powinniśmy zrezygnować z magnetofonu kasetowego i zakupić zestaw z odtwarzaczem płyt CD, z możliwie jak najszerszą paletą odtwarzanych rodzajów płyt CD (CD-R, CD-RW, MP3-CD, WMA-CD, SACD i in.). Do naszego zestawu możemy dodać equalizer czy gramofon odtwarzający płyty winylowe. Należy jednak pamiętać, że najważniejszymi elementami każdego zestawu wieżowego są: odtwarzacz płyt CD jako źródło dźwięku oraz wzmacniacz i to przede wszystkim te dwa składniki powinny charakteryzować się odpowiednio wysokimi parametrami technicznymi.

Równie ważną kwestią są parametry techniczne zestawu wieżowego, który zamierzamy zakupić. Przede wszystkim musimy odpowiedzieć sobie na zasadnicze pytanie: jakie parametry techniczne i ich wartości są istotne z punktu widzenia użytkownika zestawu wieżowego Hi-Fi. Najważniejsze parametry zestawów wieżowych Hi-Fi to:

  1. Pasmo przenoszenia, które powinno być odpowiednio szerokie, tj. od kilkunastu do ok. 20 000 Hz, jednak przywiązywanie zbyt dużej uwagi do tego parametru nie jest zasadne (chociaż na rynku są dostępne np. cyfrowe wzmacniacze, dla których pasmo przenoszenia wynosi od 0 do kilkudziesięciu tys. Hz), mając na uwadze fakt, że ucho ludzkie jest wrażliwe na dźwięki o częstotliwości w zakresie 16-20 000 Hz, z tym że zakres powyżej 15 000 Hz jest słyszalny jedynie przez dzieci, a w wieku starszym jest już trwale niedostępny, a największą czułość ucho ludzkie wykazuje w częstotliwościach 800-1 500 Hz. Najlepiej odbieramy częstotliwość 1000 Hz, potem następują łagodne spadki czułości dla zakresów od 800 Hz do 1000 Hz i od 1000 Hz do 1500 Hz, natomiast poza tymi zakresami czułość naszego ucha bardzo gwałtownie spada, tak więc dźwięki o częstotliwościach poza zakresem 800-1 500 Hz słyszymy naprawdę słabo. Należy także mieć świadomość, że nasze uszy rozpoznają około 400 000 dźwięków.

  2. Stosunek sygnału do szumów (Signal to Noise Ratio – SNR) – jest to stosunek maksymalnego natężenia dźwięku, który można odtworzyć bez wyraźnych zniekształceń, do poziomu szumów obecnych podczas odtwarzania – im jego wartość jest wyższa, tym lepiej. Przy SNR mniejszym niż 40 dB, szumy słyszymy praktycznie przez cały czas, na poziomie 55-60 dB, szumy słyszymy tylko podczas cichych fragmentów nagrania. Zestawy wieżowe klasy Hi-Fi powinny charakteryzować się wartością tego parametru w granicach co najmniej 85 dB. (Należy podkreślić mało znany fakt, że melomani, charakteryzujący się wyjątkowo wrażliwym słuchem, podczas odtwarzania nagrania w idealnych warunkach potrafią wychwycić szumy nawet przy SNR wynoszącym 96 dB).
  3. Moc danego zestawu wieżowego, która powinna być wyrażona jako moc wyjściowa wzmacniacza – to jedyna, miarodajna wartość mocy danego urządzenia, która powinna być przez nas brana pod uwagę. Moc ta często nazywana jest także znamionową mocą wyjściową (lub mocą sinusoidalną czy mocą skuteczną).

  4. Poziom zniekształceń harmonicznych, który jest najczęściej podawany w postaci współczynnika THD (ang. Total Harmonic Distortion) – określa całkowite zniekształcenia harmoniczne. Podawany jest przez producentów sprzętu audio klasy Hi-Fi w procentach i opisuje procentową zawartość wszystkich harmonicznych w całym sygnale. Wartość THD powinna być jak najmniejsza. Dla wzmacniaczy tranzystorowych wartość THD oscyluje na poziomie ok. 0,1%, i mniej. Im mniejsza wartość THD, tym wiernej odtwarzany jest przenoszony dźwięk.

  5. Impedancja wyjściowa wzmacniacza. Należy pamiętać o zasadzie, wg której do wzmacniacza czy amplitunera z wyjściami np. 8-omowymi powinno się podłączać kolumny o tej samej impedancji (czyli 8 Ω), co zagwarantuje nam najlepszy odsłuch. Można także (bez obawy o uszkodzenie sprzętu) podłączać kolumny o wyższej impedancji, niż na wyjściach danego wzmacniacza lub amplitunera. Efektem takiej kombinacji będzie to, że będą one grały ciszej. Natomiast podłączenie kolumn o impedancji mniejszej może grozić zniszczeniem wzmacniacza lub amplitunera. Podsumowując, podłączenie głośników o innej impedancji aniżeli podaje producent wzmacniacza lub amplitunera prowadzi do zmiany charakterystyki dźwięku, przez co słyszany dźwięk może być jakościowo gorszy. Należy jednak dodać, że naprawdę dobre wzmacniacze i amplitunery wyposażone są w układy zabezpieczające, które zapobiegają uszkodzeniu wzmacniacza. Ponadto, wzmacniacze i amplitunery niektórych renomowanych producentów często wyposażone są w wyjścia o różnej impedancji, np.: 4, 6, 8, 16 Ω, itp.

W przypadku tunera niewątpliwym plusem jest możliwość zaoferowania przez producenta takich funkcji, jak: odbiór RDS (Radio Data System) – czyli serwisu udostępnianego przez rozgłośnie radiowe, zapamiętywanie kilkudziesięciu stacji, automatycznie dostrajanie się do danej stacji, czy odpowiednio szeroki zakres odbieranych fal i 2 systemy modulacji fal.

W przypadku wzmacniacza istotną sprawą jest możliwość zaoferowania funkcji poprawy dźwięku, takich jak np.: Incredible Surround, czy dynamicznego wzmocnienia basów.

W przypadku odtwarzacza CD powinniśmy zwrócić uwagę na możliwie jak najszerszą gamę odtwarzanych formatów CD, jak również na takie przydatne funkcje jak: odtwarzanie losowe i wielokrotne, możliwość podłączenia iPod-a, oferowanie portu USB i czy interesujący nas model dysponuje wbudowanym modułem Bluetooth do bezprzewodowego połączenia z telefonem komórkowym.

Ważne jest także, aby wybrany przez nas zestaw wieżowy Hi-Fi oferował pilota do obsługi całej wieży, czy polskie menu na wyświetlaczu.

Najważniejszą jednak sprawą, o której powinniśmy pamiętać przed samym zakupem upatrzonego przez nas zestawu wieżowego, jest odsłuchanie jego możliwości w specjalnym pokoju do odsłuchu, którym dysponuje każdy liczący się sklep (nawet sklepy wielkopowierzchniowe, oferujące tego typu asortyment produktów). Podczas odsłuchiwania może się okazać, że np. muzyka, którą odsłuchujemy z jakiś względów nam się nie podoba (trzeba wziąć pod uwagę fakt, że na brzmienie muzyki mają duży wpływ także kolumny podłączone do naszego zestawu wieżowego) i w konsekwencji zrezygnujemy z zakupu danego zestawu.

Dodatkowym plusem uczestniczenia w takiej sesji odsłuchowej jest to, że pracownik danego sklepu może udzielić nam cennych rad odnośnie ustawienia zestawów głośnikowych w naszym pokoju, w którym będzie stał nasz zestaw wieżowy, jego wyciszenia czy rodzaju umeblowania.