INFOTEKA
AGDKOMPUTERYRTV
Chłodziarko-zamrażarki(417)
Czajniki(142)
Kuchenki Mikrofalowe(156)
Kuchnie(293)
Odkurzacze(279)
Okapy(325)
Piekarniki(306)
Płyty(371)
Pralki(386)
Zamrażarki(107)
Zmywarki(435)
Żelazka(98)
Karty graficzne(144)
Karty muzyczne(2)
Płyty główne(18)
Kamery internetowe(57)
Klawiatury(73)
Monitory LCD(160)
Myszy(136)
Słuchawki(53)
Aparaty cyfrowe(179)
Kamery cyfrowe(65)
TV CRT (tradycyjne)(24)
TV LCD (ciekłokrystaliczne)(24)
TV PDP (plazmowe)(14)
TV TP (projekcyjne)(8)
Odtwarzacze przenośne(20)
Odtwarzacze samochodowe(23)

RDS – Radio Data System

RDS czyli Radio Data System, jest odpowiednikiem teletekstu w telewizji. Do sygnału FM dołączany jest zakodowany niesłyszalny w głośnikach strumień cyfrowych danych odczytywanych w odbiornikach wyposażonych w dekoder RDS. W obecnej chwili większość stacji radiowych w Polsce nadaje sygnał RDS. Jego podstawową funkcją jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez uwolnienie kierowcy od obsługi odbiornika w samochodzie podczas jazdy. Za pomocą RDS-u można dowiedzieć się, jakiej stacji słuchamy, z którego nadajnika, jaki rodzaj audycji nadaje dana stacja. Dodatkowo w zależności od stacji wysyłane są informacje o nadawanej piosence, ważne informacje, godzina, data itp. Dzięki RDS w odbiornikach mobilnych (samochodowych, przenośnych) przemieszczając się po kraju nie musimy ręcznie wyszukiwać nadajników ulubionej stacji. Radioodbiornik będzie robił to za nas przełączając się automatycznie, wybierając silniejszy sygnał. Inną ciekawą funkcją w odbiornikach wyposażonych w RDS jest możliwość zaprogramowania radia tak, aby słuchając płyty lub kasety w czasie nadawania informacji drogowych lub aktualności sprzęt wyłączał na ten czas płytę i przechodził na tryb radio. Inną funkcją jest skanowanie częstotliwości i wyszukanie stacji nadającej określony rodzaj muzyki lub audycji. 

Pierwsze prace nad stworzeniem systemu przekazującego dodatkowe informacje i zarazem nie powodującego zakłóceń przeprowadzone zostały pod koniec lat 70-tych ub. wieku z inicjatywy EBU. Swoje własne projekty przygotowały: Wielka Brytania, Szwecja, Finlandia, Holandia i Francja. Po przeprowadzeniu testów okazało się, że najlepszą propozycję przygotowała Szwecja. W 1986 roku Międzynarodowy Doradczy Komitet Radiokomunikacyjny (CCIR) zalecił stosowanie go do przekazywania dodatkowych informacji wraz z sygnałem stacji UKF. RDS zaczął działać w Wielkiej Brytanii (1987), Niemczech (1988), Szwecji (1986) i na Węgrzech (1987).

Należy jednak podkreślić, że RDS w Polsce jest tylko namiastką zaawansowanego, w pełni funkcjonalnego RDS emitowanego przez stacje radiowe w rozwiniętych państwach UE. O ile w Polsce RDS praktycznie wykorzystuje tylko funkcję RT – tzw. Radio Text (umożliwia otrzymywanie rożnych wiadomości tekstowych wysyłanych przez stacje radiowe, takich jak np. informacje o nadawanej audycji, tytuły piosenek, telefony do studia etc.), o tyle np. w Niemczech podawane są m.in. np. komunikaty drogowe, tzw. traffiki (dzięki funkcjom RDSTP/TATraffic Announcement/Traffic Programme).

Najważniejsze funkcje RDS

PI (identyfikacja programu): kodowana informacja pozwalająca odbiornikowi rozróżnienie pomiędzy krajami, obszarami, gdzie nadaje się ten sam program. Kod nie jest przeznaczony do wyświetlania, służy do automatycznego przestrojenia w przypadku pogorszenia odbioru. Kryterium jest obecność lepszego sygnału z tym samym kodem PI.

PS (nazwa programu): pokazuje nazwę stacji (max. 8 znaków) i określa rodzaj nadawanych przez nią audycji.

AF (częstotliwość alternatywna): Lista częstotliwości dająca informację o różnych stacjach nadających ten sam program na tym samym lub przyległym obszarze. W odbiornikach z pamięcią przechowującą listę pozwala skrócić czas przestrajania na silniejszą stację.

TP (Identyfikacja Programu o Ruchu Drogowym): sygnalizacja obecności w programie informacji drogowych uwzględnianych podczas automatycznego strojenia. Więcej przy TA.

PTY (Typ Programu): numer identyfikacyjny pozwalający wybrać spośród 31 rodzajów ulubiony rodzaj programu. Np:

NEWS = wiadomości                                          TRAFFIC = info drogowe
AFFAIR = biznes informacje                              INFO = pogoda informacja
EDUCAT = edukacja                                           DRAMA = felietony i sztuki
CULTUR = kultura, religia                                  SCIENC = nauka i technika
SPORT = sportowy                                             VARIED = różna
POP M = muzyka pop                                         ROCK M = muzyka rockowa
MOR M = muzyka różna
 

PTYN (Nazwa Typu Programu): PTY rozszerzona o podtypy (np. SPORT i podtyp FOOTBALL)

EON (Enhanced Other Network): pozwala na otrzymywanie komunikatów drogowych z kilku stacji spełniających zadane przez użytkownika kryteria bez ręcznego strojenia. AF, PS, TP i TA są nadawane we wszystkich dostępnych stacjach.

TA (Zapowiedzi drogowe): identyfikacja programów, które właśnie nadają komunikaty drogowe (traffiki) polega na wyłączeniu źródła dźwięku słuchanego przez użytkownika i włączenie komunikatów drogowych, a po ich zakończeniu powraca do odtwarzania wyłączonego źródła.

M/S (Muzyka/mowa): dwustanowy sygnał informujący o rodzaju audycji pozwalający na niezależne ustawienie siły głosu dla obu rodzajów.

PIN (numer pozycji programu): pozwala na dokładne programowanie odbiorników lub magnetofonów reagujących na przesyłane kody.

RT (Radio Tekst): pozwala na wyświetlanie informacji o dł. do 64 znaków na wyświetlaczu (np. telefon do stacji, tytuł aktualnie granej piosenki itp.)

EWS (System ostrzegania w niebezpieczeństwie): przeznaczony do wysyłania w sytuacjach zagrożenia zakodowanych informacji odbieranych na specjalnych odbiornikach.

TDC (Przezroczyste kanały danych): 32 kanały przeznaczone do przesyłania dowolnych danych.

IH (Zastosowania wewnętrzne): dane do użytku operatora np. sterowanie nadajnikami, komunikaty dla własnych pracowników.

CT (Czas i data): jest to funkcja pozwalająca na samoczynnie ustawienie zegara radia zgodnie z czasem nadawanym przez daną stację.

RP (Paging radiowy): sieć przywoławcza wykorzystująca istniejącą infrastrukturę nadawczą UKF FM jako medium transmisyjne. Abonenci muszą mieć kieszonkowy odbiornik z zapisanym adresem.

W zasadzie do obioru sygnału RDS potrzebny jest radioodbiornik z dekoderem tego systemu. Jeżeli jednak nie mamy takiego, to możemy rozwiązać tę sprawę na dwa sposoby:

  • Kupić dekoder sprzętowy i zamontować go w posiadanym odbiorniku lub podłączyć na zewnątrz (sygnał pobiera się z wejścia stereodekodera lub wyjścia na kwadrodekoder.
  • Zastosować dekoder programowy (w radiu umieszcza się tylko prosty interfejs, a resztę "załatwia" komputer). Istnieje kilka dobrych programów, które umożliwiają podglądanie większości funkcji RDS.

 

Zobacz wszytskie radioodtwarzacze samochodowe w Infotece